söndag 16 maj 2010

Vägverket kör över Rinkebyborna

När större vägar byggs eller breddas läggs de nästan alltid i tunnlar för att skydda närmiljön för de som bor i området. Men när Vägverket planerar att bredda och göra om E18 utanför Tensta, Akalla och Rinkeby till en sexfilig motorväg har regeringen beslutat att det ska göras i ytläge.

I veckan samlades representanter för samtliga partier på Kungsholmen för att ta de första spadtagen för att gräva ner Essingeleden i tunnel. Man anser att vägen är omodern, störande och bullrig.

En breddning av E18 till sex filer skulle innebära att de boende i Tensta och Rinkeby utsätts för en bullernivå som är långt över de nationella riktlinjerna. Samtidigt kommer avgaserna öka och en stor del av naturområdet Järvafältet kommer att förstöras. Som en kompensation har Vägverket valt att bygga över två kortare delar av vägen med viadukter. Det är byggplaner som kostar hundratals miljoner kronor, men som ändå bara minskar problemen med buller och avgaser marginellt.

När det gäller Kungsholmen och andra ställen i Stockholm är det inget snack om att lägga stora vägar i tunnel för att skydda de boendes närmiljö. Att gräva ner Södra Länken under Södermalm kostade nästan åtta gånger så mycket som det enligt stadsbyggnadskontoret skulle kosta att lägga E18 i tunnel. När innestadsbor drabbas av en försämrad närmiljö är det ett problem. När samma sak händer i Tensta, Akalla och Husby så struntar man fullständigt i de boendes vilja och protester.

Det går inte att tolka Vägverkets prioriteringar på annat sätt än att invånare i mer fattiga och invandrartäta ytterstadsområden inte anses vara lika viktiga som andra. I välbärgade villaområden i Täby är folk duktiga på att skrika högt, men när det gäller förorten tror Vägverket och politikerna i Stadshuset att de ska kunna göra lite vad som helst och ändå komma undan med det.

För mer information, kontakta Tove Liljeholm, vice ordförande för Ung Vänster Storstockholm, på tove.liljeholm@ungvanster.se eller 073-669 17 34.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar